środa, 27 czerwca 2012

3 ulubione wiersze - Paulina Korzeniewska



Paulina Korzeniewska - urodzona w 1989. Studentka filologii angielskiej i rosyjskiej na UAM; w ramach stypendium naukowego studiowała na Uniwersytecie Wileńskim. Wyróżniana i nagradzana w kilkunastu ogólnopolskich konkursach literackich. Nominowana do Nagrody im. Andrzeja Krzyckiego. W ramach „Młodych na łodzi” debiutowała tomikiem „Usta Vivien Leigh” (Warszawa 2011). Obecnie przygotowuje tłumaczenia poezji Anne Sexton i zbiór opowiadań. Jej debiutancki tomik został nominowany do nagrody Silesiusa w 2012 roku. 

Jakie ze swoich prac lubisz najbardziej albo darzysz szczególnymi względami?

1.       Przez jakiś czas mieszkałam na Litwie, gdzie zaczęła się wtedy moja ogromna fascynacja wschodnią Europą. „O piątej zginam się” napisałam siedząc na kuszetce w białoruskim pociągu nocnym  i myśląc o miejscach, gdzie ludzi ujęli mnie swoją przyzwoitością, a kultura bogactwem i prostotą jednocześnie. To jeden z niewielu wierszy, z którym naprawdę się utożsamiam. Poza tym, jak na pisarkę, prowadzę szalenie nudne życie, a ten tekst przypomina mi, że może w następnej podróży uda mi się wreszcie coś interesującego napisać.


o piątej zginam się


dotykam ziemi dziękuję za dwadzieścia lat
i sto dni dobrej karmy momentami czuję się
jak Rambo w pierwszej części zaszywam rany
w toalecie pociągu i krew kapie na białą bluzkę

wódka stoi w plastikowym pojemniku
i nic się nie dzieje pola lasy zima wszędzie
są takie same a na rogatkach miasta tylko zabytki
które się nie zachowały pojutrze spotkam mamę
i tatę i powiem „wróciłam” jakbym kłamała
bo tylko w podróży można być w domu

szukam spokojnego miejsca dla siebie i głowy z każdym
dniem moja walizka robi się lżejsza zostały mi brudna
kartka i czyste majtki na przesiadkę w Bohatyrowiczach

czasem wschód jest po prostu dobry

                                                              Mińsk – Wilno, 21.03.10



2.       Jestem lokalną patriotką wierną przez lata Zielonej Górze, ale los przywiódł mnie na jakiś czas do Poznania. Zamieszkałam, w tzw. podłej dzielnicy (która wcale nie jest taka podła) czytając w autobusach pasjami mojego ulubionego polskiego pisarza, Janusza Głowackiego, i jego naturalistyczne opisy mrocznej strony Nowego Jorku. Dębcowi daleko do południowego Bronxu, ale i tu turyści rzadko zaglądają.

***
jest z dębca dziecka nie weźmie
jeśli chcesz wykonywać ten zawód
musisz jeździć metrem
a jeśli nie ma to autobusem
na przystankach jest więcej niedopałków
można pozbierać i już jest zapas
jeśli chcesz wykonywać ten zawód
umysł nie może ci robić pod siebie
musisz zatykać się całym swoim brudem
przed tak zwaną resztą świata której nikt
tak naprawdę nigdy nie poczuł na skórze ale wiadomo
że jest wroga
jest z dębca dziecka nie weźmie
bo jest strasznie stary więc właściwie jak dziecko
gdyby miał dom śmierdziałoby w nim starym człowiekiem
to może lepiej że nie ma
i fragmentarycznie oddziela swoją przestrzeń
akurat tam gdzie dziś nocuje lub stoi
na świeżym powietrzu
i tylko po co kupił sobie białe spodnie
gdy jeszcze mógł
przecież wszystko na nich widać


3.       Tytuł tego wiersza chyba najlepiej oddaje moje nastawienie do literatury. Cóż to w ogóle za trudna rola wskazywać swoje ulubione wiersze! Mam nadzieję, że za dziesięć lat ten wybór będzie już nieaktualny, bo napiszę lepsze.


Co chciałabym powiedzieć, ale nie będzie okazji

zdrowy rozsądek przesyła pozdrowienia

niestety nie przyjedzie i radź sobie sama
będzie imprezowa breja wylejesz drinka
na bluzkę trzeba będzie ją ściągnąć
ktoś na pewno pomoże i powie jak mu na imię

z tatuażem na wystającym kręgosłupie
powiesz mu że warto mieć maturę

po trzydziestce będę jak elżbieta pierwsza
zacznę malować twarz i dłonie na biało

wmawiać sobie że jestem królową dziewic

czy jakoś tak

                                               © Paulina Korzeniewska 

5 komentarzy:

  1. ja ja dopiero poznaję jej smak.

    OdpowiedzUsuń
  2. A jak niesamowicie czyta swoje wiersze, w Gnieźnie mnie zaczarowała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo, Paulina.Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  3. piękne wiersze - gratulacje :)A

    OdpowiedzUsuń

Komentarze widoczne po zatwierdzeniu przez redaktora

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...