piątek, 7 października 2011

Dedykacja rzeźbiarzy dla Henryka Wieniawskiego


     Synteza sztuk to zjawisko, które istniało niemal od samych narodzin sztuki.  Chociaż uważa się, że jej tradycje sięgają czasów antycznych, istniała już jednak o wiele wcześniej,   czego dowodzą chociażby obrzędy kultur pierwotnych, gdzie muzyka, taniec, śpiew korespondowały z efektami wizualnymi, bądź też odnosiły się do plastycznych przedstawień bóstw .   Należy tu wspomnieć, że sztuki wizualne zajęły swoje należne miejsce na piedestale obok muzyki dosyć późno, bo w okresie Odrodzenia. Mimo  swojego niezaprzeczalnego artyzmu – do okresu Odrodzenia uznawane były za umiejętność, kunszt, wytwór rzemieślników.
     Najwięcej się mówi i pisze o korespondencji muzyki, poezji  i malarstwa, sięgając do wypowiedzi antycznych uczonych. Do czasów dzisiejszych przetrwały  antyczne związki rzeźby z muzyką, będące jednak zewnętrznym  przejawem  muzyki w postaciach muz,  bóstw lub bożków z instrumentami muzycznymi a nie samej muzyki.
Rzeźba muzyczna okresu renesansu osiągnęła już wyższy stopień, o czym może świadczyć  kantoria – marmurowa trybuna śpiewacza wykonana przez Luca Della Robbia będąca zobrazowaniem psalmu 150.
Muzyka obecna jest zarówno w tanecznych postaciach , instrumentach, rytmie,  jak i wiruje w powietrzu, .

Toccata na wiatr i organy Romana Kosmali

     Z wyzwaniem stworzenia rzeźb związanych z muzyką przyszło się zmierzyć rzeźbiarzom zrzeszonym w Wielkopolskim Związku Artystów Rzeźbiarzy pod przewodnictwem Romana Kosmali . Tegoroczna wystawa WZARu pod hasłem Dedykacja dla Henryka Wieniawskiego nawiązuje do wybitnej postaci tego kompozytora oraz jego utworów. Uroczyste otwarcie wystawy uświetnione występem Chóru Akademickiego Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu pod batutą prof., Leszka Bajona nastąpiło w Międzynarodowym Dniu Muzyki 1 października, a sama wystawa umieszczona w hollu Auli Nowej Akademii Muzycznej wpisała się w cykl wydarzeń towarzyszących XIV Międzynarodowemu  Koncertowi Skrzypcowemu im. Henryka  Wieniawskiego.

     Trzeba przyznać ze rzeźby od razu znakomicie wpasowały się w przestrzeń  stwarzając już od progu muzyczny klimat. Rzeźbiarze  podeszli do tematu bardzo różnorodnie, gdyż dla jednych inspiracją były dźwięki muzyczne, rytm lub konkretne utwory, a dla innych instrumenty muzyczne bądź też sama postać kompozytora czy też pełne ekspresji postacie skrzypków. Nie zabrakło również Muzy.

     W materiale wykonanych prac dominował wprawdzie brąz, jednak prace nawiązujące do dźwięków muzycznych składały się z również ze szkła, siatki, strun, lepiej oddających lekkość. Część prac została wykonanych w technice ceramicznej, drewnie, stali, aluminium i gipsie oraz w technikach łączonych.
    Interesująco przedstawiały się zwłaszcza prace, nawiązujące w swojej treści do istoty muzyki.

        Ekspozycje prac podkreśla światło, którym przepełniona jest oszklona Rotunda, a atrakcyjność wystawy wspomaga fakt, że jest ona widoczna dla poznaniaków także w nocy, gdyż oświetlone wewnątrz budynku rzeźby są doskonale widoczne dla przechodniów.

       Wystawa w Auli Nowej Akademii Muzycznej w Poznaniu  przy ul. Św. Marcin 87 czynna będzie do 23 października 2011 roku.  
W wystawie biorą udział artyści: Joanna Buczak  Zaklęte w…, Ireneusz Daczka Fantazja, Helena Ertel Jakubowska Odwieczna pieśń, Henryk Gutowski Portret muzyka i kompozytora, Bernardyna Jaskólska Michowska Zmagania, Po koncercie, Tomasz Jędrzejewski Henryk Wieniawski, Julia Kaczmarczyk Piotrowska Zegar, Dialog, Mariola Kalicka Koncert, Z lirą, Skrzypce, Benedykt Basznia Wiola, Arkany radości, Andrzej Kołodziejczyk W ramie (portret), W ramie, Roman Kosmala Toccata na wiatr i organy, Anna Krzymańska Muzyka, Józef Petruk z cyklu Wędrowiec, Alojzy Piątkowski Muzyczne impresje, Maria Podskarbi Hebisz Fantasie Brillante sur ( instalacja), Kazimierz Rafalik Niemuzyczne ucho, Irena Rosińska Melnik Skrzypek, Skrzypaczka,  Jolanta Różańska Woźniak Scherzo Tarantella, Romanca- Pertytura. Polonaise d-dur - partytura,  Genesis,  Norbert Sarnecki Skrzypek I,  Anna Słonka Moskwa Muza, Magdalena Szczurowska Skrzypce, Grażyna Szymalą Wołyńska De moll op.22, Urszula Szymańska Bez tytułu, Dagmara Szymkowiak Polonez d-dur, Danuta Tomaszewska Jaskółki – Kaprysy op.18 (instalacja), Antoni Walerych Skrzypek, Pianista, Irena Woch Fuga.

                                Dana SAGA Tomaszewska   

Aula Nowa – wystawa rzeźb

wernisaż – występ Chóru Akademii Muzycznej

wernisaż

wernisaż

Skrzypek Norberta Sarneckiego

Jaskółki Danuty Tomaszewskiej

Instalacja Marii Podskarbi Hebisz
 
Fantazja Ireneusza Daczki
 


 

1 komentarz:

Komentarze widoczne po zatwierdzeniu przez redaktora

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...