środa, 20 lipca 2011

3 ulubione dzieła - Elżbieta Lipińska


aka elkaone aka Holy Goligthly, warszawianka z urodzenia, wrocławianka z wyboru, prawnik. Wydała trzy książki poetyckie: Pożegnanie z czerwienią, Maj to łagodny miesiąc, Rejestry.
Strona z wierszami: www.elkaone.lipinscy.net









- Jakie ze swoich prac lubisz najbardziej albo darzysz szczególnymi względami?

Wybieram po jednym wierszu z każdej książki, bo wydaje mi się, że to całkiem różne książki i wiersze. Na pewno wierszem, który uważam z najlepszy, jaki napisałam, i sądzę, że to się nie zmieni, jest „Sztuka magika”. Niektórzy koledzy twierdzą, że lepszego nigdy nie napiszę i nie wiem, czy mam to sobie poczytać za dowód uznania, czy za brak wiary w moje możliwości. Ale to nie jest wiersz do żartów, więc stop. Dedykowany jest bliskiej mi osobie, której nigdy nie miałam szczęścia poznać. Myślę, że nie wymaga komentarza.

sztuka magika

Markowi Sz.

z tą biedną krótszą nóżką
był z siebie taki dumny,
gdy udał mu się skok
wołał: patrz, sztuka magika!

a potem trzeba było
zamieszkać w miedzianym kotle
hej, udajemy pranie!
chowaj się! sztuka magika

a teraz – mówiła mama -
bawimy się w chowanego
z tamtym sąsiadem z przeciwka
nie znajdzie nas: sztuka magika

a gdy ich wyprowadzali
mówiła: nie bój się, synku,

to wcale nie będzie bolało.
zniknęli

sztuka magika.
                    © Elżbieta Lipińska



Z pozostałymi wybór jest znacznie trudniejszy, bo nie tak oczywisty. Ostatecznie z drugiej książki wybrałam wiersz tytułowy, „Maj to łagodny miesiąc”. Wiersz pozornie tylko o różnicach w postrzeganiu świata przez kobiety i mężczyzn, w istocie także o odrębnym postrzeganiu świata przez odmienne typy ludzkie. Czasem niezwykle trudnym do pojęcia.

Maj to łagodny miesiąc

Maj jest ciepły i zachęcający, ty zimny i dobrze wychowany
jak zwykle, a ta bidula nic z tego nie rozumie.
Sądzi, że mężczyzna nie może być szczęśliwy bez pieprzenia.
Nie rozumie, że szczęśliwi bywają nie tylko don Juani,
ale również Obłomowowie
. Szczęściem trochę wykastrowanym,
ale za to spokojnym i własnym. Niezakłóconym uniesieniami,
obowiązkową serwetką przy stole, zakazem dłubania w nosie
i tą nieznośną, nużącą kobiecą energią.

Maj to łagodny miesiąc, tak mówią, lecz dla niej
najokrutniejszy ze wszystkich.
Nie przekonuje jej zdanie poety. Jeszcze nie dowierza,
że można pokochać pustkę bardziej od miłości, pasji,
która wypełnia ją po czubki palców.
Maj to łagodny miesiąc, ale tego dopiero się uczy.

                                   © Elżbieta Lipińska



Z trzeciej książki wybieram „Rejestr snów 3”. Pomieszanie jawy ze snem, zderzenie wewnętrznej z zewnętrzną przestrzenią i ich wzajemne przenikanie.

Rejestr snów 3

Byłam w Chinach.
Byłam w Chinach i one weszły we mnie.

Może nie wiecie, ale Chiny są
samopiszącym się wierszem.
Piszą we mnie każdej nocy czarnym tuszem,
dobrze zaostrzonym pędzelkiem.
Wczoraj zapisały Zadurę objaśniającego
polską czcionką chińską drogę,
dzisiaj białą jak śnieg Tildę Swinton
na czarnym tle limitów kontrolnych.

Zabierają mi wszystko. Czuję się jak wuj Tarabuk,
tyle że moje rękopisy wywrócono na lewą stronę.
Trudno odczytać.
                           

 © Elżbieta Lipińska



11 komentarzy:

  1. świetne wiersze, pierwszego nie pamiętałam, pozostałe dwa znam bardzo dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, znakomity wybór. Świetne wiersze.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja szczególnie lubię "Maj...". :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Sama go lubię, jak widać:-)

    OdpowiedzUsuń
  5. 'Sztuka magika' to wiersz mi bardzo bliski. Sięga daleko w przeszłość i nie moją, a tak dobrze mi poznaną...
    Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  6. każdy inny,
    każdy mocny!!

    OdpowiedzUsuń
  7. "Sztuka magika" ......jak niewiele trzeba słów, zeby powstała wizja, po przeczytaniu której zostaje rana w duszy......hmmm

    "Maj to łagodny miesiąc " ... świetnie uchwycony kontrast pomiędzy odbiorem rzeczywistości dojrzałym i młodzieńczym

    "Rejestr snów 3" .... "...moje rękopisy wywrócono na lewą stronę.
    Trudno odczytać." ...... uroczo :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję Państwu za taki odbiór.

    OdpowiedzUsuń

Komentarze widoczne po zatwierdzeniu przez redaktora

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...