poniedziałek, 20 czerwca 2011

Poplenerowa wystawa ceramiki decentrystycznej

W Centrum Promocji Kultury  Praga Południe w Warszawie przy ulicy Podskarbińskiej 2,  eksponowana jest w dniach od 11czerwca do 30 lipca br. wystawa będąca pokłosiem dwóch Ceramicznych Międzynarodowych Plenerów Decentrystycznych , jakie odbyły się w latach 2009 i 2010 w ponad stupięćdziesięcioletniej Kaflarni w Zdunach k/Krotoszyna.

Wernisaż wystawy poplenerowej I i II Międzynarodowego Pleneru Ceramicznego Decentrystów

Przy pracy w gościnnej Kaflarni Zduny artystka Grażyna Bielska Kozakiewicz

Na zakończenie pleneru – pokazowy wypal w piecach japońskim, papierowym oraz węgierskim

  Decentryzm, jako ruch artystyczny zapoczątkowany przez nieżyjącego już polskiego pisarza literatury science fiction Adama Wiśniewskiego Snerga  oraz malarza Marka Ruffa , a zdobywający coraz większą popularność na świecie, zakłada, że dzieło sztuki spełnia jego  założenia , gdy  „środek” rozumiany jako centrum znaczeniowe przedstawionego w nim przedmiotu znajduje się poza ramami utworu, skąd dominuje nad ukazanym otoczeniem. Ponieważ  centrum znaczeniowego przedstawionego dzieła należy szukać w przestrzeni niematerialnej , kontemplowanie prac decentrystycznych wymaga od odbiorcy uruchomienia swojej wyobraźni. Sami decentryści określają swój sposób przedstawiania w bardziej przystępny dla odbiorcy sposób jako „istotę ukrytej tajemnicy”, podkreślając jednocześnie ideę piękna i walorów estetycznych w tworzonych pracach.
     Ruch decentrystyczny skupia się wokół wielu dziedzin – malarstwo, grafika, fotografia., rzeźba, poezja, muzyka, film. Od 1987 roku, kiedy powstał napisany przez Snerga Manifest Decentryzmu oraz pierwszej artystycznej wystawy grupowej „Decentrisme – dialogue avec l’invisible” ( „Dialog z niewidzialnym”) w Instytucie Polskim w Paryżu, zaistniało w świecie artystycznym kilka znaczących międzynarodowych wystaw : Galerie 13 Paryż  1999– ( wyst. Janusz Elis Kowalski, Galeria Passarelle Lyon 2005, Galeria „ Do trzech razy…sztuka Warszawa 2006, Galeria Art.Montparnasse  Paryż 2006, Muzeum Okręgowe  Kalisz 2007, Galerie im Hofgut Niemcy Reinheim 2008, BWA Ostrowiec Świętokrzyski 2008, Dworzec kolejowy w Wilnie 2009 – wystawa fotograficzna, BWA Ostrowiec Świętokrzyski 2010, które trwale zapisały się w historii ruchu.
     Również CPK Praga Południe gościło już decentrystów w 2008 roku, jednak obecna wystawa w całości poświecona jest rzeźbie ceramicznej. Międzynarodowe Plenery Ceramiczne Decentrystów pod hasłem „W poszukiwaniu ukrytej dominanty”, których inicjatorem i komisarzem jest Włodzimierz Ćwir  zyskały już taką renomę, że odbywają się w niesamowitej scenerii starej Kaflarni  cyklicznie, a wiec będzie okazja zobaczyć przy pracy rzeźbiarzy ceramików również i w tym roku, w dniach 8-22 sierpnia. Warto nadmienić, że plenery mogły zaistnieć także dzięki poparciu sponsorów, władz oraz ich włączenia w lokalną zduniecką imprezę „Pogranicze Kultur”,  gdzie na ostatni dzień trwania pleneru tereny Kaflarni oraz przyległej ulicy zamieniają się w festiwal symbiozy różnego rodzaju sztuki – od ludowej po sztukę wysoką i trudniejszą w odbiorze, jaką jest niewątpliwie decentryzm.  Mimo, że powstałe na plenerze prace są wypalane w muflowych piecach kaflarni, do atrakcji Pogranicza Kultur należy także całonocny wypał w trzech typach pieców: japońskim, papierowym i węgierskim.

     Warto jeszcze dodać, że wernisaż poplenerowej wystawy Decentrystów w Centrum Promocji Kultury był jednym z punktów innego wielkiego cyklicznego przedsięwzięcia, jakim stały się VII Warszawskie Spotkania Ceramiczne organizowane przez Związek Ceramików Polskich. Na jeden dzień tereny przy praskim centrum kultury zapełniły się stoiskami przybyłych z całej Polski wystawców ceramiki oraz zwiedzających  ( w ub. roku oszacowano liczbę  na ok. 4 tys.)  Duże zainteresowanie wzbudzała także trwająca jeden dzień wystawa rzeźb na wodzie oraz odsłonięcie ceramicznej rzeźby Marysi S. upamiętniającej postać Marii Skłodowskiej Curie, wykonanej przez Dariusza Osińskiego
     Ceramika jako środek wypowiedzi artystycznej staje się wobec dzisiejszych możliwości technicznych – piece do wypału, szkliwa, masy plastyczne, coraz bardziej cenioną techniką rzeźbiarską, zarówno ze względu na szlachetność materiału jak i jego niemal nieograniczone możliwości twórcze.

   
Wystawa „Na wodzie” w czasie VII Warszawskich Spotkań Ceramicznych Praga Południe




 foto: Saga Dana Tomaszewska  

4 komentarze:

  1. Świetnie się prezentują na wodzie .... wyśmienity pomysł

    OdpowiedzUsuń
  2. Ceramika ma to do siebie, że oprócz potłuczenia mało co jej szkodzi.Trochę żal, że sama wystawa "Na wodzie" trwa tylko jeden dzień..

    OdpowiedzUsuń
  3. Saga ..... Jakbyś miała kiedyś ochotę porzeźbić sobie w innym miejscu niż swoje, to polecam Ci świetne miejsce http://www.jura.tur.pl/drogosz/
    http://www.youtube.com/watch?v=TYBXOQ4fPMA .... Pracownia należy do mojego kuzyna, klimat jest tam wyśmienity ......

    OdpowiedzUsuń
  4. Faktycznie piękne miejsce, polecę również koleżankom :). Trochę chyba o nich słyszałam..;)

    OdpowiedzUsuń

Komentarze widoczne po zatwierdzeniu przez redaktora

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...