czwartek, 17 lutego 2011

3 ulubione dzieła - Jacek Witczyński

Często nachodzi mnie takie pytanie: Jakie ze swoich prac dany twórca lubi najbardziej, albo darzy szczególnymi względami? ...... i pomyślałem, ze będę zadawał to pytanie różnym artystom ....często jest tak, że to wcale nie te najlepsze są ulubionymi  .... zacznę od siebie:

Generalnie, należę do osób, które lubią swoje prace i mógłbym wybrać więcej takich które darzę sympatią.  Wybranie trzech było dla mnie dość trudnym zadaniem .........Dwie pierwsze mają dla mnie raczej szczególne znaczenie (ale też lubię je ), a trzecia jest moją ulubioną, bo udało mi się ( a przynajmniej tak mi się wydaje ) stworzyć radosny klimat, nie rysując płytkiego, banalnego obrazka. ..... Narysowanie radosnego klimatu, tak żeby nie był banalny, jest o wiele trudniejsze niż smutnego i pełnego zadumy.

Android 05
1998, 17,5cm X 24,5 cm,  akryl, karton
© Jacek Witczyńsk
Android 05 - to jeden z pierwszych moich obrazków przy których odkryłem, że kolor nie jest mi potrzebny, do przekazywania tego co chcę ..... i zastosowałem tu aerograf jako narzędzie rysunkowe, a nie malarskie, co dało właśnie czarno-białe malarstwo ........ niewątpliwie wpływ na to miało moje zetknięcie z twórczością  H.R.Gigera ...... ale może też trochę to, że na codzień w pracy robię bardzo kolorowe rzeczy .....  jak na razie nadal nie czuję potrzeby używania koloru. ..... ten obrazek przetrwał próbę czasu i wciąż mi się podoba.


Sylwia
2006, 9cm X 10 cm,  tablet
© Jacek Witczyński
Sylwia - Szybki rysunek, od którego znowu zacząłem rysować własne rzeczy...... Kiedyś w pracy nie miałem już nic do roboty, a została mi jeszcze godzina do wyjścia i tak siedząc w oczekiwaniu na ten czas, zacząłem rysować koleżankę ........ i pewnie byłby to kolejny z rysuneczków jakie od czasu do czasu robiłem gdyby nie jej reakcja na jego widok  :)  ...... no i to spowodowało, ze rysuję dalej.


Spójrz na mnie o poranku
2007, 60cm X 30 cm,  tablet
© Jacek Witczyński
Spójrz na mnie o poranku - to jest portret mojej koleżanki z pracy, Cecylii ...... pamiętam jak pierwszy raz ją zobaczyłem ...... szła korytarzem, a właściwie szła to jest nieodpowiednie słowo ... Ona płynęła nad posadzką, promieniując radością :) ..... Jest to najpiękniej chodząca osoba, jaką w życiu widziałem ......  w tym obrazku chciałem oddać tą jej promienną radość .......i chyba się udało, bo gdy patrzę czasem na niego, to świat staje się piękniejszy. ......Ktoś kiedyś napisał pod tą pracą, że Ona patrzy jak te żyrafy :)

Strony www autora:  witczynski.blogspot.com
                                 jw.digart.pl

32 komentarze:

  1. Android 5 to jeden z moich ulubionych Twoich prac :) ma coś w sobie, nie umiem określić

    OdpowiedzUsuń
  2. Krzysiek! .... to ten mrok i gęsta atmosfera tego obrazka tak Cię przyciąga ...... podobnie jest w Twoich rysunkach ....... Mi po 40tce zupełnie przeszły takie klimaty ...... teraz wolę spokój ..... chętnie robiłbym więcej takich optymistycznych, jak portret Cecylii ..... ale to dla mnie dość trudne jest zrobić, żeby nie trąciło banałem ....

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie sądziłam, ze wybierzesz wlasnie takie prace:) szczegolnie zaskoczyla mnie ta druga. To ciekawe,ze w naszym osobistym wyobrazeniu jakies prace nabierają wartosci z nam tylko znanych powodów.
    Miło, ze dzięki tej inicjatywie (trzy wlasne ulubione prace) moglismy takie Twoje poznać:-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jacek być może :) ale ja od zawsze lubiłem gęste klimaty. Jestem ciekaw co będę robił za 20lat... być może okazać się, tematycznie będą to radosne...

    Domisiu pomysł "3ulubione prace" jest świetny. Jestem ciekaw co powiedzą następne osoby, i coś czuje, że nagle zobaczymy prace, które nigdy nikt nigdzie nie pokazywał, bo mogą być to szkice, które mają wielką wartość emocjonalną, nieukończone, itd. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Domisiu! .... Tego szkicu z Sylwią nigdzie nie pokazywałem, bo to szkic po prostu ...... Przy okazji tego rysunku, odkryłem jak wiele przyjemności można sprawić ludziom rysując ich portret ..... Ja przez cały żywot miałem do czynienia głównie z plastyczkami, a dla nich rysowanie to jest zwykła codzienność ..... natomiast dla ludzi, którzy nie mają do czynienia z artystami, to jest duża nobilitacja ..... Potem narysowałem jeszcze sporo takich portrecików dziewczynom z firmy .... później niektóre umieściłem w poważniejszych obrazkach ..... np Cecylię .... Sylwię też, kilkakrotnie ..... Obie niestety już u nas nie pracują :(

    OdpowiedzUsuń
  6. Mi się podoba portret Sylwii najbardziej ale pozostałe dwie są bardzo przyciągające....
    W portrecie Sylwie ten trudny jak dla mnie osiągnięcia spokoju a Ty Jacku jesteś chyba w tym dobry piszę "chyba " bo nie znam do końca Twojej psyche mogę tylko wnioskować z prac które tu zamieszczasz a jest ich niedużo jak dla mnie ja jestem akurat Twojej twórczości spragniona :)
    Pozdrawiam Wioleta:) To teraz kolej na Maję chyba?

    OdpowiedzUsuń
  7. Krzysiek! ....... Ty już lepiej przeglądaj swoje obrazki ..... bo niedługo do Ciebie pytanie dotrze :)

    Wioleta ...... Miło wiedzieć, że ktoś czeka na moje obrazki :)....... Na Maję przyjdzie kolej, ale nie chcę tego robić w powiązaniu z wystawami .... to jest taki zupełnie niezależny pomysł ... Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  8. Twoje obrazki, zawsze fajnie jest oglądać:) Dobrze, że przeszły Ci mroczne klimaty...chociaż, androidy miały swój urok. To jednak dobrze,że pojawiła się Sylwia i spojrzała spod tych swoich przymrużonych rzęs:) Jacek, kobieta w Twoim wydaniu zawsze fascynuje, nawet mnie:*

    OdpowiedzUsuń
  9. Zapomniałam się podpisać:)) Lidka ... Anonimowa?

    OdpowiedzUsuń
  10. :) ... Pani Lidziu Anonimowa.... założyłaby sobie Pani profil i nie byłoby kłopotu z podpisami :) ......... A kobiety w moim wydaniu rzeczywiście są fascynujące ...... bo raczej niewiele mówią i zazwyczaj są bez odzienia ;P ....... a przymruzone oczy Sylwii jeszcze kiedys narysuję ..... Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  11. Jacku ... mnie osobiście powala Android 05 ... i nie muszę chyba wyjaśniać dlaczego, bo to oczywiste:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Lidko :) musisz o tym wiecej opowiedzieć ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Jacek w takim razie musiałbym pokazac prace których nikt nigdy nie widział, bo niedokończone ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Krzyś, rzeczywiscie byłoby swietnie zobaczyć te prace, których (z róznych powodów) nigdzie nie widzielismy:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Norbert! ..... dla mnie to zupełnie nie jest oczywiste :)

    Krzysiek ..... skoro te niedokończone są Twoimi ulubionymi, to je pokażesz :)

    Dominika ...... własnie taki miałem zamysł, żeby zobaczyć takie niepublikowane obrazki

    OdpowiedzUsuń
  16. chyba nie będę miał wyjścia ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Android 05 gesta atmosfera...no,ale za to "Spojrz na mnie o poranku" to cudenko,ma wszystko....tez bym sie chciala budzic w takim nastroju

    OdpowiedzUsuń
  18. Krzyś:) chętnie opowiem, gdzieś miłą letnią porą przy piwie na przykład;) Ten rok zapowiada się podróżniczo i raczej:) do Warszawy zawitamy, a może Ty do Gdańska:))

    Jacyna zadziwia mnie Twoja fascynacja małomównymi kobietami, bo to drugie nie zadziwia mnie wcale:)) Pozdrawiam ciepło, Lidka

    OdpowiedzUsuń
  19. Lidka mam w planach Trójmiasto, ale wciąż coś mi wypada i dojechać nie mogę :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Bab1960 ..... wiem, że niełatwo uzyskać uznanie w Twoich oczach ...... dlatego chodzę dumny jak paw po takim komentarzu :)

    Pani Lidziu ..... Jak widać z wiekiem fascynacje się zmieniają :)

    OdpowiedzUsuń
  21. o...jaki zlosliwy,lepiej powiedz czemu nie ma mojej glowki ..wczoraj jeszcze byla

    OdpowiedzUsuń
  22. Bab ..... zaraz tam złośliwy ;) ... sympatyczny staram się być ....... a Twoja główka jest, tylko nw profilu googla (widać Cię w okienku "obserwtorzy") ... a do komentarzy trzeba jeszcze raz wrzucić zdjęcie do profilu Bloggera ..... jak trochę poszukasz, to znajdziesz ten profil .... ja też miałem z tym problem :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Jacuś, jestem fanką Twojej twórczości. I wcale nie chodzi tu o to, że świetnie rysujesz. Świetny rysunek, to jeszcze mało. Wielu rysuje niemal doskonale - ale nie wychodzi z ram rzemiosła. To, co mnie w Twoich pracach urzeka - trudno określić jednym słowem. Taka wielowarstwowość odczuć. Jest w tym wszystkim miejsce na kontemplację, smakowanie nastroju, odkrywanie głębszych pokładów emocji, zmierzenie się z pewną filozofią albo nawet z utrwalonymi kulturowo kalkami. Ja to już keidyś określiłam nawet jako... sztukę integralną. „Spókrz na mnie o poranku” - to dobry kierunek :) Moim skromnym zdaniem.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ciekawe wyjasnienie czemu akurat te prace wybrales:) Kazda pozwolila cos odkryc. Opisy podobaja mi sie na rowni z pracami ktorych dotycza:)

    OdpowiedzUsuń
  25. Laura ...... Ty to zawsze pięknie umiesz ubrać w słowa. Poczułem się jak ktoś ważny :) ..... Bardzo Ci dziekuję ..... dziś pewnie dorzuciłbym "Wiosnę tuńczyków", bo to chyba też jest praca, która zapoczątkowuje coś nowego w moim tworzeniu.

    Ania ...... Mam nadzieję, że w tym cyklu dowiemy się od innych też interesujących rzeczy .... :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Jacku, do mnie bardzo żywo przymawiają obrazy takie jak "Spójrz na mnie o poranku", to swoiste porównanie kobiet do natury... wydobywanie cech charakteru poprzez cechy zwierząt, ptaków. Od razu mam w sobie kolory i słowa i całą plejadę znaków, którą niejednokrotnie utożsamiam ze sobą. W końcu nie jestem Androidem jak wiele osób zakłada. No I Twój Android mnie przekonuje, dlaczego nie :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Margo ... Cieszę się, że moje obrazki przemawiają do Ciebie :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Piękne prace(choć w tej dziedzinie znawca ze mnie żaden-ja rysuję zazwyczaj tylko do szuflady)...w moim odniesieniu najbardziej wymowny jest:"Spójrz na mnie o poranku"Pomijając już walory natury,dla mnie spojrzenie tej kobiety mówi samo za siebie...Pozdrawiam ciepło...

    OdpowiedzUsuń
  29. Tomek .... dzięki

    czary-mary........ staram się rysować nie dla znawców ..... Bardzo dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Zachwycił mnie trzeci obrazek, też już go lubię, nie widziałem go wcześniej, a teraz bardzo bardzo bardzo llubię!Opis też fajny, no i inicjatywa- I liga!!! Cezary Rajpert

    OdpowiedzUsuń
  31. Cezary ..... Bardzo dziekuję :)

    OdpowiedzUsuń

Komentarze widoczne po zatwierdzeniu przez redaktora

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...